Apakah yang anda boleh lakukan sekiranya anda mengesan kesilapan dalam laporan kredit anda? Anda dilindungi oleh undang-undang dan boleh memperbetulkannya. Hanya ikut 3 langkah-langkah di bawah:
Apakah yang anda boleh lakukan sekiranya anda mengesan kesilapan dalam laporan kredit anda? Anda dilindungi oleh undang-undang dan boleh memperbetulkannya. Hanya ikut 3 langkah-langkah di bawah:
Maklumat dalam laporan anda berubah setiap bulan kerana kami sentiasa mengumpul dan mengemaskini maklumat kredit anda. Untuk mengetahui dengan tepat apa yang terkandung dalam laporan kredit anda, sila dapatkan laporan kredit terkini daripada CTOS.
Anda tidak boleh menghapuskan setiap maklumat negatif dari fail kredit anda – agensi pelaporan kredit seperti CTOS wajib melaporkan semua maklumat kredit selagi ia adalah betul dan terkini. Jadi apakah yang boleh dikeluarkan?
Jika anda mendapati terdapat maklumat yang tidak tepat dalam laporan kredit anda, sila maklumkan kepada kami. Anda boleh menghubungi kami (03-2722 8833) atau isi borang online dan emel kepada sarus@ctos.com.my.
Anda perlu menyediakan dokumen-dokumen berikut:
Setelah kami menerima maklumat anda, kami akan menyiasat perkara itu. Pemiutang akan mengesahkan maklumat itu, dan jika mereka tidak dapat membuktikan ia adalah tepat, kita akan mengeluarkan maklumar tersebut daripada laporan anda. Apabila siasatan selesai, kami akan menghantar laporan bertulis yang meliputi apa yang kami dapati, dan salinan laporan kredit anda yang telah dikemaskini. Secara umumnya, ia mengambil masa 3 hingga 5 hari untuk mengemas kini maklumat (jika semua dokumen sokongan yang berkaitan telah diterima dan disahkan). Manakala, isu yang lebih kompleks mungkin mengambil masa sehingga 2 minggu untuk diselesaikan.
Kesimpulan
Dalam kebanyakan kes, mengeluarkan ketidaktepatan adalah mudah. Walau bagaimanapun, jika masalah tidak dapat diselesaikan kami menyarankan anda berbincang dengan pemiutang untuk mengeluarkan maklumat tidak tepat tersebut. Akhir sekali, jika ianya masih tidak dapat diselesaikan, anda boleh menulis surat penjelasan bersama dengan dokumen-dokumen sokongan kepada CTOS dan kami akan masukkan komen anda di dalam laporan kredit anda.